על הסיכונים בשימוש במשככי כאבים אפשר ללמוד היטב מתוצאותיה העגומות של מגיפת משככי הכאבים בארה"ב, שגבתה את חייהם של מיליוני אנשים. בעקבות זאת, קיים צורך ממשי כיום למצוא אלטרנטיבות למשככי כאבים. בשוק קיימים כיום פתרונות מהעולם הטכנולוגי, פשוטים לשימוש, המהווים כלי יעיל ביותר לניהול כאב. לפניכם, על קצה המזלג, הסיכונים הידועים והפתרונות להם:

סיכון לתלות והתמכרות

שימוש ממושך באופיואידים או בתרופות משככות כאבים חזקות אחרות טומן בחובו סיכון משמעותי לתלות ולהתמכרות. כדי למנוע מחולים לפתח תלות מזיקה זו, יש להפחית בהדרגה את המינון ולעבור לטיפולים אלטרנטיביים.

פיתוח סבילות

עם הזמן, חולים עשויים לפתח סבילות לתרופות משככי כאבים ולדרוש מינונים גבוהים יותר כדי להשיג רמה דומה של הקלה בכאב. עלייה זו במינון עלולה להוביל לתופעות לוואי מוגברות ולסיכונים של מנת יתר. על ידי הפחתה  בתרופות, אפשר למנוע התפתחות סבילות ולשמור על יעילותן.

ניהול תופעות לוואי

תרופות משככות כאבים מגיעות לעתים קרובות עם שורה של תופעות לוואי, כולל בחילות, עצירות, סחרחורת ודיכאון נשימתי (במקרה של אופיואידים). אם חולים חווים תופעות לוואי בלתי נסבלות, חשוב להפחית את מינוני התרופות או לעבור לטיפולים אלטרנטיביים עם פחות תופעות לוואי.

סיכון למנת יתר

מינונים גבוהים של משככי כאבים, אופיואידים בפרט, מהווים סיכון משמעותי למנת יתר, אשר עלולה להיות קטלנית. בהתחשב במשבר האופיואידים הנוכחי, ארגוני הבריאות מזהירים יותר ויותר לגבי רישום תרופות אלו במינונים גבוהים או לתקופות ממושכות. הפחתת מינוני התרופות יכולה לעזור להפחית את הסיכון למנת יתר ולשפר את בטיחות המטופלים.

ניהול כאב רב-מודאלי

בהתאם לשיטות העבודה המומלצות הנוכחיות, רופאים מאמצים יותר ויותר גישות מולטימודאליות לניהול כאב, הכוללות שילוב של טיפולים שונים המתמקדים בכאב מזוויות שונות. הסתמכות נמוכה יותר על משככי כאבים תפנה מקום לשילוב התערבויות לא תרופתיות כגון פיזיותרפיה, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, דיקור סיני וטכנולוגיות כגון גירוי עצבי חשמלי טרנס עורי (TENS-מכשיר טנס ), מכשירי אולטרסאונד ולייזר רךLLLT   בין היתר.

הכירו טכנולוגיה יעילה לטיפול בכאב

אלטרנטיבה לא פולשנית לתרופות משככות כאב היא טיפול במכשיר טנס, כלי אפקטיבי לניהול עצמי של כאב? מדובר בכלי המשפר את זרימת הדם ובכך מזרז את תהליך הריפוי. כמו כן, טיפול במכשיר מרגיע את האזור הכאוב, משפר את נוחות המטופל ומעביר את השליטה בכאב מהצוות למטופל עצמו.

למצגת המסבירה את יתרונות השימוש במכשירי טנס - ליחצו כאן

מצבים רפואיים בסיסיים

חולים עלולים לפתח מצבים רפואיים חדשים או לחוות החמרה של מצבים קיימים המעידים על שימוש בתרופות משככות כאבים מסוימות. לדוגמה, חולים עם פגיעה כלייתית עלולים להיות בסיכון מוגבר לתופעות לוואי מתרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs), בעוד שאלה עם מחלת כבד עלולים להתקשות בחילוף חומרים. במקרים כאלה, הפחתה או הפסקה של תרופות אלו  נחוצה כדי למנוע נזק נוסף.

שיפור במצב הבסיסי

במקרים מסוימים, הגורם הבסיסי לכאב עשוי להשתפר או להיעלם עם הזמן עקב טיפול, ניתוח או תהליכי ריפוי טבעיים. ככל שהצורך בשיכוך כאבים פוחת, רופאים עשויים להפחית בהדרגה תרופות משככי כאבים או להפסיק אותן לחלוטין.

ככלל, ההחלטה להפחית את השימוש במשככי כאבים צריכה להתקבל בשיתוף פעולה בין רופאים למטופלים, תוך התחשבות בגורמים כגון חומרת כאב, מצב תפקודי, מטרות טיפול, סיכונים פוטנציאליים והעדפות המטופלים. מעקב צמוד ומעקב קבוע חיוניים כדי להבטיח שאסטרטגיות ניהול הכאב יישארו בטוחות, יעילות ומותאמות לצרכים האישיים של כל מטופל.

*פרפקט טנס מסובסד למטופלי כללית מושלם. מידע נוסף  www.tens.co.ilחברי קופות אחרות יכולים לקבל את הפרפקט טנס בהטבה קוד קופון VIP. להזמנות – ליחצו כאןלקבלת מק"טים להזמנה למרפאה/למחלקה. ליצירת קשר בוואטסאפ: טל': 052-4587773, אימייל: [email protected]

לקריאה נוספת:

Watson T. 2008. Electrotherapy 12th ed.: evidence-based practice. Churchill Livingstone, Chapters 13 and 16

Worzer W., Theodore B.R., and Rogerson M. 2011. Interpreting the Clinical Significance of Pain Questionnaires. A comparison of effect sizes of commonly used patient self-report pain instruments—in different pain patient populations —provides an objective ranking of such tools. Practical Pain Management, 10(8)

Electrophysial Agents, Contraindications and Precautions: An Evidence-Based Approach to Clinical Decision Making in Physical Therapy. Canadian Physiotherapy Association, 62(5):  ISSN-0300-0508 E-ISSN-1708-8313

Sakpal T.V. 2010. Sample Size Estimation in Clinical Trial. Perspect Clin Res., 1(2): 67–69

The Cochrane Review. 2013. Supplementary Guidance for Authors Undertaking Reviews with the Cochrane Consumers and Communcation Review Group.

Joseph C. Cappelleri, Andrew G. Bushmakin, Gergana Zlateva, and Alesia Sadosky. 2009. Pain Responder Analysis: Use of Area Under the Curve to Enhance Interpretation of Clinical Trial Results. Pain Practice,  9(5): 348–353