COVID-19 בישראל

מנכ"ל משרד הבריאות חתם על צו חובת בידוד לכל השבים מחו"ל

החלטת משרד הבריאות באה בעקבות אי הקפדה על כללי ריחוק חברתי ועטיית מסיכות של ישראלים המבקרים באיחוד האמירויות וייבוא המחלה משם

כניסה למתחם הבדיקות לקורונה בנתב"ג. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי חתם ביום ו' על צו המחייב את כל השבים לישראל מחו"ל, לרבות מ"מדינות ירוקות", להיכנס לבידוד. אם בדיון ב"קבינט הקורונה" שאמור להתקיים היום (א') לא תשתנה ההחלטה והצו יבוטל או שמשרד הבריאות יידרש להכניס בו שינויים הנובעים בעיקר משיקולים שאינם נוגעים לנושאי בריאות, חובת הבידוד תיכנס לתוקף החל מהשבת הקרובה, 26 בדצמבר.

החלטת משרד הבריאות באה בעקבות נתונים שהצטברו בשבוע שעבר מתנועת ישראלים לאיחוד האמירויות והתנהגויות שהם מפגינים שם במרחב הציבורי, כאשר עלתה ההערכה שכ-250 מהם יחזרו לארץ החודש כשהם נשאי נגיף קורונה או חולים.

לא ברור עדיין אם הצו, שאמנם נחתם אבל טרם פורסם כדי שייכנס לתוקף - מתיר לשבים מ"מדינות ירוקות" להמיר את תקופת הבידוד בהסכמה לביצוע שתי בדיקות קורונה - האחת עם הנחיתה בישראל ואחרת כעבור כמה ימים. מאחר שחוקית אין אפשרות לכפות ביצוע בדיקת קורונה, כל מה שנותר למשרד הבריאות הוא להורות על חובת בידוד. אלא שגם בהקשר לכך קיימת בעיה: כיצד ניתן לעקוב ובעיקר לאכוף חובה זאת.

בארץ העונש על הפרת בידוד הוא קנס, בעוד שיש מקומות שבהן העונש עשוי להיות אפילו מאסר. בשבוע שעבר הטיל בית משפט מקומי באיי קיימן, טריטוריה באיים הקריביים המתנהלת על פי חוקי בריטניה, מאסר למשך ארבעה חודשים על שני סטודנטים אמריקאים  שהפרו חובת בידוד וגם הופיעו ללא מסיכה במשך שבע שעות בהיותם במרחב ציבורי. בערכאה הראשונה נקנסו השניים ב-4,400 דולר וב-40 שעות שירות למען הקהילה, אבל התביעה ערערה על קולת העונש והשניים נשלחו לכלא כאשר תקופת המאסר החלה ב-15 בדצמבר. השניים הודיעו שיערערו על פסק הדין.

החוק באיי קיימן בעניין כללי התנהגות בהקשר לקורונה תוקן באחרונה ושם ניתן להטיל קנס של עד 12 אלף דולר ובנוסף עד שנתיים מאסר.

על פי הערכה שנעשתה במשרד הבריאות, כ-30 אלף ישראלים עשויים לבקר בשבועות הקרובים בדובאי ובאיחוד האמירויות וכ-250 מהם עקב אי הקפדה על כללי התנהגות עלולים לחזור לישראל כנשאי הנגיף או חולים. עקב כך עלתה הדרישה להפוך את כל המדינות לאדומות כדי להתמודד עם ייבוא התחלואה.

חשש ממשבר דיפלומטי עם איחוד האמירויות הביא לכך שעד כה הנחיה זאת לא בוצעה. לכן, רק כאשר חובת הבידוד תהיה גורפת מבלי לפרט אילו מדינות הן אדומות ואילו ירוקות, ניתן יהיה להפעיל את הצו. משך הבידוד למי שאיננו מציג תסמיני קורונה הוא עשרה ימים לצד שתי בדיקות שיבוצעו במהלכן ויציגו תוצאות שליליות.

נושאים קשורים:  איחוד האמירויות,  בידוד,  מדינות אדומות,  קורונה,  חדשות
תגובות